No 6 (2014)

DOI: 10.6092/issn.2280-9481/v3-n6-2014

Full Issue

View or download the full issue PDF

Table of Contents

Editoriale n°6
Roy Menarini
5

Special

Geopolitical Strategies in Film Festivals between Activism and Cinephilia
Monia Acciari, Roy Menarini
6
Film festivals and affective spaces: Singapore’s Majestic Theatre
Felicia Chan
7-14
Film Festival and the rhythm of social inclusivity
Monia Acciari
15-24
A rising wave. An analysis of the ecosystem, policies and practices of the contemporary Italian Short Film Festivals
Enrico Vannucci
25-33
Landscapes of Creative Dissent, Protest and Freedom of Speech
Ludovica Fales
34-41
Cinephilia and Festivals
Giacomo Di Foggia
42-49
In conversation with Selvaggia Velo, director of the River to River Florence Indian Film Festival
Monia Acciari
50-53
In conversation with Ian Christie
Roy Menarini
54-56

Caméra Stylo

La letteratura russa nel cinema italiano: una panoramica
Nadežda Chadžimerzanovna Orlova
57-63

Art&Media Files

Italy on Demand: distribuzione online, copyright, accesso
Valentina Re
64-73
L’offerta audiovisiva online in Italia: il caso di MYmovies.it
Alex Tribelli
74-79
MUBI: una cineteca social
Marina Resta
80-84
iTunes vs Google: gli store online nell’epoca dello streaming
Marika Lambertini
85-89
I broadcaster: Sky vs Mediaset
Clarissa Diana, Beatrice Pagan
90-95

Eastern/Western

Sajat Nova e le traiettorie invisibili del film
Marianna Vianello
96-103
Sergei Parajanov: Saving Beauty
Siranush Galstyan
104-114

Under Analysis

Dall’epifania mancata alla macchina del supplizio. Su alcune figure nei film di Luca Ferri
Gabriele Gimmelli
115-123
The Garden Lodge Tapes – Freddie Mercury, gli home video e YouTube
Diego Cavallotti
124-135
Barriere nella metropoli
Daniele Zanello
136-146

Reviews

Libri ricevuti. A cura di Roy Menarini
Roy Menarini
147-151
Che cos’e un film. Enrico Terrone, Filosofia del film, Carocci, Roma 2014
Pietro Bianchi
152-154
Parafrasando Raymond Williams, “di fatto non esiste alcuna audience; esistono solo modi di considerare le persone come audience.” Mariagrazia Fanchi L’audience, Editori Laterza, Roma, 2014
Giacomo Di Foggia
155-156
Pratiche, effetti di realtà. Cristina Formenti, Il mockumentary. La fiction si maschera da documentario, Mimesis, Milano-Udine 2013
Giuseppe Fidotta
157-158
Girls in action: quel che osano le donne. Veronica Pravadelli, Le donne del cinema. Dive, registe, spettatrici, Editori Laterza, Roma 2014
Piera Braione
159-160
Racconti morali. 64. Berlinale – Internationale Filmfestspiele Berlin 2014
Leonardo Quaresima
161-164
Storie, forme, racconti, tra frammento e continuità. 71. Mostra Internazionale d’Arte Cinematografica di Venezia
Alice Autelitano
168-171