The Throbbing Eye: Monica Vitti's Writings on Art

Authors

  • Giulia Simi University of Sassari

DOI:

https://doi.org/10.6092/issn.2280-9481/13176

Keywords:

Monica Vitti, Italian Cinema, Women’s Studies, Contemporary Art, Actresses Writing

Abstract

This article analyzes Monica Vitti’s writing production related to art. By drawing from different sources from the mid-1990s – an art column held on the magazine «Cahiers d’Art» (L’occhio innocente [The innocent eye] and her autobiographical texts (Il letto è una rosa [The bed is a rose] and Sette Sottane [Seven skirts]) – and intertwining them with archival documents and texts from Art History and Film Studies, this investigation aims at demonstrating how the artistic dimension is rooted for Vitti in the entanglement between vision, emotions and the forms of thought. The actress explores in her writing the possibilities of a haptic gaze able to activate a metamorphosis of reality. Her words open a dialogue with the cinematograhic medium and particularly with the experience shared with Michelangelo Antonioni, but they also resonate with a genealogy of women’s writings focused on sensory phenomenology as a manifestation of an emotional intelligence.

References

Amossy, Ruth (1986). "Autobiographies of Movie Stars: Presentation of Self and Its Strategies", Poetics Today 4: 673-703.

Agamben, Giorgio (1977). Stanze. La parola e il fantasma nel mondo occidentale. Torino: Einaudi.

Antonioni, Michelangelo (1947). "Il colore non viene dall'America", Film critica. Ora in Id. (2004). *Sul cinema*, 193--195. Torino: Einaudi.

Antonioni, Michelangelo and Jean-Luc Godard (1964). "La notte, l'eclisse, l'aurora". Cahiers du cinema 160. Ora in Antonioni, Michelangelo (2004). Fare un film è per me vivere. Scritti sul cinema, 255-263. Torino: Einaudi.

Baudrillard, Jean ([1972] 2009). Il sistema degli oggetti. Milano: Bompiani. Ed. or. (1968). Le système des objects. Paris: Éditions Gallimard.

Boella, Laura (2020). Cuori pensanti. 5 brevi lezioni di filosofia per tempi difficili. Firenze: Chiarelettere.

Battaglia, Beatrice (1983). La zitella illetterata. Parodia e ironia nei romanzi di Jane Austen, Ravenna, Longo Editore.

Boella, Laura (2020). Cuori pensanti. 5 brevi lezioni di filosofia per tempi difficili. Firenze: Chiarelettere.

Bruno, Giuliana (2016). Superfici. A proposito di estetica, materialità e media. Monza: Johan&Levi. Ed. or. (2014). Surface. Matters of Aesthetics, Materiality and Media. Chicago: Chicago University Press.

Busni, Simona (2019). "Di rose e di sottane. Autobiografia (involontaria) di un'alienata con riserva". In Divagrafie. Ovvero delle attrici che scrivono. Arabeschi, edited by Lucia Cardone, Anna Masecchia, and Maria Rizzarelli. 14: 25-28.

Busni, Simona (2020). Michelangelo Antonioni. L’alienista scettico. Roma: Fondazione Ente dello Spettacolo.

Cardone, Lucia; Masecchia, Anna; Rizzarelli, Maria (a cura di, 2019). Divagrafie. Ovvero delle attrici che scrivono. Arabeschi 14.

Cardone, Lucia (2014). Il Soggetto Imprevisto e la «tetralogia dei sentimenti» di Michelangelo Antonioni. In Sguardi differenti. Studi di cinema in onore di Lorenzo Cuccu, edited by Lucia Cardone, and Sandra Lischi, 139-151. Pisa: ETS.

Cardone, Lucia (2017). "Monica Vitti: un corpo imprevisto". In Vaghe stelle. Attrici del/nel cinema italiano. Arabeschi, edited by Lucia Cardone, Giovanna Maina, Stefania Rimini, and Chiara Tognolotti, 10: 456-459.

Casero, Cristina (a cura di, 2021). Fotografia e femminismo nell'Italia degli anni Settanta. Rispecchiamento, indagine critica e testimonianza, Milano: Postmediabooks.

Cuccu, Lorenzo (1973). La visione come problema. Forme e svolgimento del cinema di Antonioni. Roma: Bulzoni.

Dalle Vacche, Angela (2006). Michelangelo Antonioni’s Red Desert. Painting as Ventriloquism and Color as Movement (Architecture and Painting). In Color. The Film Reader, edited by Angela Dalle Vacche, and Brian Price, 183--191. New York: Routledge.

Dyer, Richard (1979). Stars, British Film Institute, London 1979. Trad. it. Star, Kaplan, Torino 2009.

Fallaci, Oriana (2010). Intervista col mito. Milano: Rizzoli.

Gombrich, Ernst (1960). Art and Illusion. A Study in the Psychology of Pictorial Representation, Phaidon, New York. Trad. it. (1966) Arte e illusione. Studio sulla psicologia della rappresentazione pittorica. Torino: Einaudi.

Goodman, Nelson (2017). I linguaggi dell’arte. Roma: Il Saggiatore. Ed. or. (1968) The Languages of Art: An Approach to a Theory of Symbols. Indianapolis: Bobbs-Merrill.

Hillesum, Etty (2012). Diario. 1941-1943. Milano: Adelphi. Ed. or. (1986). De nagelaten geschirften van Etty Hillesum 1941-1943. Amsterdam: Uitgeverij Balans.

Jandelli, Cristina (2007). Breve storia del divismo cinematografico. Venezia: Marsilio.

Moravia, Alberto ([1960]2017). La noia. Milano: Bompiani.

Nussbaum, Martha (2004). L’intelligenza delle emozioni. Bologna: Il Mulino. Ed. or. (2001). The Intelligence of Emotions. Cambridge: Cambridge University Press.

Pierini, Mariapaola (2016). Professione attrice. In *La donna visibile. Il cinema di Stefania Sandrelli,* edited by Daniela Brogi, 21--29. Pisa: ETS.

Pierotti, Federico (2016). Un’archeologia del colore nel cinema italiano Dal Technicolor ad Antonioni. Pisa: ETS.

Rizzarelli, Maria (2021), “Il doppio talento dell’attrice che scrive. Per una mappa delle ‘divagrafie’.” Cahiers d’études italiennes 32: https://doi.org/10.4000/cei.9005

Rizzarelli, Maria (2017). "L'attrice che scrive, la scrittrice che recita. Per una mappa della 'diva-grafia'." In Vaghe stelle. Attrici del/nel cinema italiano. Arabeschi, edited by Lucia Cardone, Giovanna Maina, Stefania Rimini, and Chiara Tognolotti, 10: 366-371.

Ruskin, John ([2009]2014). Gli elementi del disegno, Milano: Adelphi. Ed. or. (1857). The Elements of Drawing in Three Letters to Beginners. London: Smith Elder & Co.

Scandola, Alberto (2020). Il corpo e lo sguardo. L’attore nel cinema della modernità. Venezia: Marsilio.

Simi, Giulia (2017). "Appunti sul dandismo al femminile: la Contessa Clara alle radici della Signorina Snob di Franca Valeri". In Vaghe stelle. Attrici del/nel cinema italiano. Arabeschi, edited by Lucia Cardone, Giovanna Maina, Stefania Rimini, and Chiara Tognolotti, 10: 519-521.

Simi, Giulia (2018). Soggetti imprevisti. Le avanguardie dagli anni Sessanta a oggi. In We want cinema: sguardi di donne nel cinema italiano, edited by Laura Buffoni. Venezia: Marsilio.

Subrizi, Carla (2021). La storia dell'arte dopo l'autocoscienza. A partire dal diario di Carla Lonzi, Roma: Lithos.

Tognolotti, Chiara (a cura di, 2020). Cenerentola, Galatea e Pigmalione. Raccontare il divismo femminile nel cinema tra fiaba e mito. Pisa: ETS.

Vitella, Federico (2010). Michelangelo Antonioni. L'avventura, Torino: Lindau.

Vitti, Monica (1993). Sette sottane. Un’autobiografia involontaria. Milano: Sperling & Kupfer.

Vitti, Monica (1995a). Il letto è una rosa. Milano: Mondadori.

Vitti, Monica (1994a). “L’occhio innocente: dall’arte al cinema, di passione in passione”. Cahiers d’Art Italia 3: 160.

Vitti, Monica (1994b). “L’occhio innocente”. Cahiers d’Art Italia 4:168.

Vitti, Monica (1994c). “L’occhio innocente”. Cahiers d’Art Italia 5–6:173.

Vitti, Monica (1995b). “L’occhio innocente”. Cahiers d’Art Italia 7:182.

Vitti, Monica (1996a). “L’occhio innocente”. Cahiers d’Art Italia 8:102.

Vitti, Monica (1996b). “L’occhio innocente: equilibrio precario”. Cahiers d’Art Italia 9:108.

Published

2021-12-20

How to Cite

Simi, G. (2021). The Throbbing Eye: Monica Vitti’s Writings on Art . Cinergie – Il Cinema E Le Altre Arti, (20), 153–166. https://doi.org/10.6092/issn.2280-9481/13176

Issue

Section

Miscellanea