Negotiating Film Culture: at the Origins of Einaudi’s Publications on Cinema (1948-1952)
DOI:
https://doi.org/10.60923/issn.2280-9481/21488Keywords:
History of Publishing, Einaudi, Translation Studies, Film criticism, Intellectual networksAbstract
This article examines the early development of Einaudi’s cinematic publishing (1948–1952) by tracing editorial negotiations, intellectual exchanges, and institutional constraints that shaped the selection and rejection of books on cinema. Through an extensive analysis of archival correspondence, editorial minutes, and publication catalogs, the study reconstructs the network of translators, consultants, and critics who contributed to establishing a dedicated space for cinema within Einaudi’s catalog. The investigation focuses on figures such as Bruno Fonzi, Antonio Giolitti, Antonio Pietrangeli, Umberto Barbaro, Carlo Ludovico Ragghianti, and Guido Aristarco, as well as key foreign authors whose works defined the publisher’s editorial approach to cinema. The research highlights the ideological, aesthetic, and commercial factors that influenced Einaudi’s choices, revealing tensions between its pedagogical mission and the emerging industrial dynamics of film publishing. By addressing the conflicts between different conceptions of film criticism – ranging from historical-theoretical studies to collections of screenplays – the article sheds light on how Einaudi positioned itself as a platform for intellectual debate on cinema. Ultimately, this study contributes to broader discussions on the intersection between publishing and cinema, demonstrating how the Turin-based house played a crucial role in shaping Italian film culture in the postwar period.
References
Andreazza, Fabio (2008). Identificazione Di Un’arte. Scrittori e Cinema Nel Primo Novecento Italiano. Roma: Bulzoni.
Aristarco, Guido (1951). Storia Delle Teoriche Del Film. Torino: Einaudi.
Aristarco, Guido (1964). “BARBARO, Umberto”. In Dizionario Biografico Degli Italiani. Vol. 6. Roma: Istituto della Enciclopedia Italiana.
Balázs, Béla (1952 [1949]). Il Film. Evoluzione Ed Essenza Di Un’arte Nuova. Translated by Fernaldo Di Giammatteo and Grazia Di Giammatteo. Torino: Einaudi.
Barbaro, Umberto (1945). Letter to Gastone Manacorda, 7 August 1945. Corrispondenza con autori e collaboratori italiani. Archivio di Stato di Torino, Archivio Storico Casa Editrice Einaudi.
Barbaro, Umberto (1949). Letter to Antonio Giolitti, 15 March 1949. Corrispondenza con autori e collaboratori italiani. Archivio di Stato di Torino, Archivio Storico Casa Editrice Einaudi.
Barbaro, Umberto (1955). “L’arte Di Charlie Chaplin”. In Chaplin e la critica, edited by Glauco Viazzi, 112–16. Bari: Laterza.
Bisoni, Claudio (2006). La Critica Cinematografica. Metodo, Storia e Scrittura. Bologna: Clueb.
Brunetta, Gian Piero (2004). Gli intellettuali italiani e il cinema. Milano: Bruno Mondadori.
Bruni, David, Antioco Floris, Massimo Locatelli, and Simone Venturini, eds. (2016). Dallo Schermo Alla Cattedra. La Nascita Dell’insegnamento Universitario Del Cinema e Dell’audiovisivo in Italia. Roma: Carocci.
Bruno, Edoardo (2003). “BARBARO, Umberto”. In Enciclopedia Del Cinema. Roma: Istituto dell’Enciclopedia Italiana.
Carpiceti, Stefania (2015). “PIETRANGELI, Antonio”. In Dizionario Biografico Degli Italiani. Vol. 83. Roma: Istituto dell’Enciclopedia Italiana. https://www.treccani.it/enciclopedia/antonio-pietrangeli_(Dizionario-Biografico)/.
De Santi, Gualtiero, ed. (1990). Bruno Fonzi. Le insidie dell’intelligenza. Montecchio di S.Angelo: Montefeltro.
Eisenstein, Sergej (1952 [1943]). Tecnica Del Cinema. Translated by Guidarino Guidi and Bruno Fonzi. Torino: Einaudi.
Fonzi, Bruno (1948) Letter to Cesare Pavese, 28 May 1948. Corrispondenza con autori e collaboratori italiani. Archivio di Stato di Torino, Archivio Storico Casa Editrice Einaudi.
Fonzi, Bruno (1949a) Letter to Umberto Barbaro, 6 April 1949. Corrispondenza con autori e collaboratori italiani. Archivio di Stato di Torino, Archivio Storico Casa Editrice Einaudi.
Fonzi, Bruno (1949b) Letter to Umberto Barbaro, 6 May 1949. Corrispondenza con autori e collaboratori italiani. Archivio di Stato di Torino, Archivio Storico Casa Editrice Einaudi.
Fonzi, Bruno (1949c). Letter to Umberto Barbaro, 9 September 1949. Corrispondenza con autori e collaboratori italiani. Archivio di Stato di Torino, Archivio Storico Casa Editrice Einaudi.
Fonzi, Bruno (1949d). Letter to Umberto Barbaro, 28 November 1949. Corrispondenza con autori e collaboratori italiani. Archivio di Stato di Torino, Archivio Storico Casa Editrice Einaudi.
Fonzi, Bruno (1950a). Letter to Guido Aristarco, 22 December 1950. Corrispondenza con autori e collaboratori italiani. Archivio di Stato di Torino, Archivio Storico Casa Editrice Einaudi.
Fonzi, Bruno (1950b) Letter to Guidarino Guidi, 27 June 1950. Corrispondenza con autori e collaboratori italiani. Archivio di Stato di Torino, Archivio Storico Casa Editrice Einaudi.
Fonzi, Bruno (1951a) Letter to Guido Aristarco, 17 April 1951. Corrispondenza con autori e collaboratori italiani. Archivio di Stato di Torino, Archivio Storico Casa Editrice Einaudi.
Fonzi, Bruno (1951b) Letter to Guido Aristarco, 1 June 1951. Corrispondenza con autori e collaboratori italiani. Archivio di Stato di Torino, Archivio Storico Casa Editrice Einaudi.
Fonzi, Bruno (1951c) Letter to Guido Aristarco, 24 September 1951. Corrispondenza con autori e collaboratori italiani. Archivio di Stato di Torino, Archivio Storico Casa Editrice Einaudi.
Giolitti, Antonio (1949a). Letter to Bruno Fonzi, 4 March 1949. Corrispondenza con autori e collaboratori italiani. Archivio di Stato di Torino, Archivio Storico Casa Editrice Einaudi.
Giolitti, Antonio (1949b). Letter to Bruno Fonzi, 22 March 1949. Corrispondenza con autori e collaboratori italiani. Archivio di Stato di Torino, Archivio Storico Casa Editrice Einaudi.
Guerra, Michele, and Sara Martin (2019). “La cultura della lettera. La corrispondenza come forma e pratica di critica cinematografica”. Cinergie – Il cinema e le altre arti 8 (15): 1–3. https://doi.org/10.6092/issn.2280-9481/9661.
Husson, Laurent (2022). L’émergence des collections de livres de cinéma dans la france de l’après-Guerre (1945-1954): une étape cruciale de l’histoire de l’édition de cinéma française. PhD dissertation. Paris: Paris 3 Sorbonne Nouvelle.
Ivaldi, Federica (2001). Effetto rebound. Quando la letteratura imita il cinema. Ghezzano: Felici.
Lagorio, Gina (1997). “FONZI, Bruno”. In Dizionario Biografico Degli Italiani. Vol. 48. Roma: Istituto dell’Enciclopedia Italiana.
Mangoni, Luisa (1999). Pensare i libri. La casa editrice Einaudi dagli anni Trenta agli anni Sessanta. Torino: Bollati Boringhieri.
Mangoni, Luisa (2012). “Giolitti e l’Einaudi, 1943-1948”. In Antonio Giolitti, una riflessione storica, edited by Giuliano Amato, 45–53. Roma: Viella.
Mariani, Andrea, and Simone Venturini (2017). “L’archivio e lo studioso”. Bianco e Nero 78 (588–589): 40–51.
Menarini, Roy (2018). Il Discorso e lo sguardo. Forme della critica e pratiche della cinefilia. Parma: Diabasis.
Munari, Tommaso, ed. (2011). I verbali del mercoledì. Riunioni editoriali Einaudi: 1943-1952. Torino: Einaudi.
Munari, Tommaso (2012). “Giolitti e l’Einaudi, 1949-1956”. In Antonio Giolitti. una riflessione storica, by Giuliano Amato, 55–65. Roma: Viella.
Munari, Tommaso, ed. (2013). I Verbali del mercoledì. Riunioni editoriali Einaudi: 1953-1963. Torino: Einaudi.
Munari, Tommaso (2016). L’Einaudi in Europa. Torino: Einaudi.
Noto, Paolo (2019). “Quale 'mestiere del critico'? Un’intrusione nella corrispondenza di Guido Aristarco”. Cinergie – Il cinema e le altre arti 8 (15): 55–67. https://doi.org/10.6092/issn.2280-9481/9357.
Noto, Paolo, Jennifer Malvezzi, and Andrea Mariani eds. (2020). “Spostamenti progressivi nella critica cinematografica tra 1930 e 1970: spazi, relazioni, movimenti”. Cinergie – Il cinema e le altre arti, 12 (23): 1–4. https://doi.org/10.6092/issn.2280-9481/17672.
Pavese, Cesare (1948). Letter to Bruno Fonzi, 1 June 1948. Corrispondenza con autori e collaboratori italiani. Archivio di Stato di Torino, Archivio Storico Casa Editrice Einaudi.
Pellegrini, Emanuele (2016). “RAGGHIANTI, Carlo Ludovico”. In Dizionario Biografico degli Italiani. Vol. 86. Roma: Istituto dell’Enciclopedia Italiana.
Pezzotta, Alberto (2018). La critica cinematografica. Roma: Carocci.
Piazzoni, Irene (2021). Il Novecento dei libri. Una storia dell’editoria in Italia. Roma: Carocci.
Ragghianti, Carlo Ludovico (1952). Cinema Arte Figurativa. Torino: Einaudi.
Ragghianti, Carlo Ludovico (1948). Letter to Giulio Einaudi, 9 November 1948. Corrispondenza con autori e collaboratori italiani. Archivio di Stato di Torino, Archivio Storico Casa Editrice Einaudi.
Ragghianti, Carlo Ludovico (1949). Letter to Giulio Einaudi, 11 June 1949. Corrispondenza con autori e collaboratori italiani. Archivio di Stato di Torino, Archivio Storico Casa Editrice Einaudi.
Reader’s Report. s.d. Corrispondenza con autori e collaboratori italiani. Archivio di Stato di Torino, Archivio Storico Casa Editrice Einaudi.
Rigola, Gabriele (2021). “I fondi archivistici personali, la corrispondenza e la ricerca sul cinema. Il caso del carteggio tra Elio Petri e Leonardo Sciascia”. In Scrivere la Storia, costruire l’archivio. Note per una storiografia del cinema e dei media, edited by Diego Cavallotti, Denis Lotti, and Andrea Mariani, 55–67. Milano: Meltemi.
Sadoul, Georges (1951). Storia del cinema. Translated by Giacomo Dattrino. Torino: Einaudi.
Simonetti, Gianluigi (2018). “«Quasi verità». Scrittori italiani e cinema”. In La letteratura circostante. Narrativa e poesia nell’Italia contemporanea. Bologna: il Mulino.
Treveri Gennari, Daniela, Catherine O’Rawe, Danielle Elisabeth Hipkins, Silvia Dibeltulo, and Sarah Culhane eds. (2020). Italian Cinema Audiences: Histories and Memories of Cinema-Going in Post-War Italy. New York: Bloomsbury.
Zilioli, Marco (2018). “Sguardi Ad Est. Cinema e Società (1948-1950)”. Cinergie – Il cinema e le altre arti 7 (13): 145–54. https://doi.org/10.6092/issn.2280-9481/8281.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Marco De Cristofaro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.